Sabtu, 30 Ogos 2014

KIFARAH


  السلا م عليكوم semua 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم①.الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعٰلَمِين َ.② الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ.③ مٰلِكِ يَوْمِ الدِّينِ.④ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ.⑤ اهْدِنَا الصِّرٰطَ الْمُسْتَقِيمَ.⑥ صِرٰطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّآلِّينَ .⑦

"Kesakitan itu adalah sebahagian tanda penghapus dosa."

Ini yang dinamakan kifarah.

Bila pegang kalimah ni timbul rasa redha dan ikhlas menanggung sakit yang Allah beri sebagai ujian dalam kehidupan.

Setiap manusia Allah beri dugaan dalam pelbagai bentuk. Ini menunjukkan bahawa Allah ingat dn sayang pada kita.
Dan jgn salah anggap Allah bila sayang dia bagi ujian. Bila sayang bg dugaan. Bila sayang beri kesedihan.

TAK.

Memang tak je ada jg berbentuk kebaikan keriangan kebahagiaan. Itu terpulang pd yang maha esa menetukan qada dan qadar utk setiap hambanya.

Kita sebagai hamba redha dan ikhlas dlm kehidupan.

Notakaki:
1) ujian pelbagai
2) sakit dan kesenangan
3) ibu dan anak
4) redha dan ikhlas.
5) moga diri ini tabah hadapi ujian.

Rabu, 30 Julai 2014

HAPPY BIRTHDAY TO AISY

Assalamualaikum semua.

Alhamdulillah. Harini 30 Julai 2014 genap anak kedua kami berumur 3 tahun. Betapa sekejap masa berlalu. Danial Hariz Aisy dah menginkak ke angka 3. Apa pun ibu abah berdoa smoga kemudahan perjalanan hidup Aisy sentiasa dalam peliharaan Allah swt.

Segala kebaikan sentiasa mengiringi perjalanmu wahai anakku.

Lots of love from ibu, abah & abg danial.

Happy birthday to our swiftness boy.

We love u to the moon and back.

Happy 3rd birthday darling boy.

Allah ease everything for u,dear.

Love,
Ibu.

Jumaat, 25 Julai 2014

SALAM LEBARAN

Di kesempatan ini, saya, suami dan anak anak mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN.

Semoga keberkatan Ramadhan berterusan dengan Limpahan Syawal.

Ampun dan maaf atas segala kesilapan dan kekhilafan diri.

Selasa, 15 Julai 2014

SALAM RAMADHAN AL KARIM

RIDHUAN TEE ABDULLAH - Sinar Harian - SEBAGAI umat Islam, saya amat hairan, pemimpin kita Melayu. Pembuat keputusan kita semua Melayu. Tetapi, pasal apa Melayu terus Melayu, lemah dan bermasalah dalam pelbagai bidang. Melayu hanya menjadi jaguh dalam kegiatan negatif. Tunjukkan kepada saya kekuatan Melayu!

Pertama, bidang pekerjaan. Melayu tidak mahu lagi menceburkan diri dalam bidang pekerjaan yang agak lekeh seperti buruh kasar dan tukang cuci. Tak glamor. Lebih 3 juta buruh asing mengambil alih tugas Melayu.

Kedua, bidang hiburan. Setakat ini amat kurang program hiburan yang mendidik. Melayu berhibur daripada program realiti bintang kecil sehinggalah bintang tua.

Semua program realiti akan berakhir Ramadan ini kerana pada kefahaman kita, ia bulan ibadat. Bagaimana pula bulan lain, dan kefahaman Islam jenis apakah ini?

Ketiga, bidang politik. Kita asyik berpecah. Ultra kiasu semakin bersatu. Sedar atau tidak, kita hanya ada 50 peratus. Apabila berpecah tiga, tidak mungkin kita boleh memerintah.

Malangnya, perpecahan semakin melebar. PRU14 adalah penentu nasib bangsa dan agama kita. Tunggu dan lihat, jika pengajaran tidak diambil.

Keempat, kita jaguh dalam segala aktiviti kemaksiatan iaitu gejala sosial, seks bebas dan sumbang mahram. Bukan bermakna bukan Islam tidak melakukannya.

Mereka pun banyak terlibat, mereka pandai makan, pandai simpan. Namun, mereka tidak sampai dirogol berkali-kali oleh 21 lelaki sehingga menjadi rekod dunia.

Kelima, bidang ekonomi. Ekonomi negara ini 70 peratus dikuasai bukan Islam. Maka tidak mustahil kita memakan DNA babi dan makanan tidak halal saban hari. Lihatlah bihun buatan ultra kiasu yang tersebar di laman sosial, cap Masjid lagi. Betapa kotor dan jijiknya. Ini baru bihun, belum yang lain.

Keenam, kita jaguh dalam aktiviti dadah dan dedah. Ultra kiasu menjadi penjual dan pengedar dadah. Kita menjadi penagih. Siapa yang kaya dan siapa yang rosak? Begitu juga pendedahan aurat sangat meloyakan. Contoh, syarikat penerbangan awam dan syarikat swasta.

Tidakkah boleh kita syaratkan pakaian mereka paling kurang, jika tidak menutup aurat, pakaian bersopan? Orang yang duduk di atas itu, adalah Melayu. Kenapa Melayu tidak selamatkan Melayu?

Ketujuh, kebanyakan stesen TV tidak berbayar, ketuanya semua orang Melayu. Tidak adakah rancangan hiburan yang lebih bersopan dan terkawal lirik dan aksinya?

Rancangan hiburan tidak ditentang tetapi biarlah sesuai dengan jati diri agama dan bangsa. Karpet merah dibuat pada waktu maghrib, solekan bermula sejak pagi lagi. Bilakah masa artis ini bersolat Zohor, Asar dan Maghrib?

Kelapan, berleluasa kegiatan judi, arak, pusat hiburan dan pelacuran. Kenapa bandar raya kita hidup 24 jam? Tidak banyak aktiviti yang mendidik. Kenapa jadi begitu? Siapa yang memberikan lesen semua ini? 

Mudah sahaja menuding jari bangsa lain yang menyebabkan kita menjadi itu dan ini. Saya terus menjadi mangsa ultra kiasu dan musuh Islam yang lain. Tetapi siapa yang membenarkan mereka berleluasa? Betulkah semua itu salah mereka? Mereka hanya mengambil kesempatan.

Bak kata Dr Shukri Abdullah yang tersebar dalam laman sosial, siapakah yang menyebabkan Melayu mundur? Melayu alpa? Melayu merempit? Melayu ambil dadah? Melayu gila hiburan? Melayu asyik berkonsert.

Kita berkata, di mana Melayu boleh kawal, kenapa Melayu tidak kawal? Kenapa Melayu tidak kawal hiburan hingga melekakan remaja? Hingga kini, bukan saja remaja Melayu, mak bapak Melayu pun asyik dengan hiburan?

Masih ramai tidak bersolat dan tidak tahu bersolat. Apatah lagi untuk berjemaah di masjid. Siapa pemimpin tertinggi negara setakat ini di peringkat pusat dan negeri, termasuk ketua jabatan? Cina dan India?

Akhirnya, mari kita muhasabah diri. perbaiki bangsa kita, perbaiki amalan agama kita, perbaiki anak bangsa kita. Hanya Melayu Islam boleh menyelamatkan Melayu.

Kita Melayu, kita Muslim lupa perbaiki diri kita. Itu salah kita selama ini. Usah beralasan lagi. Mari kita sama-sama cari jalan keluar. Ayuh! Bersatulah! sama-sama fikir dan renung, sebelum terlambat.


Kiamat menurut Agama Islam di tandai dgn beberapa petanda.
          Kemunculan Imam Mahdi
          Kemunculan Dajjal
         
          Turunnya Nabi Isa (AS)
         
          Kemunculan Yakjuj dan Makjuj
         
          Terbitnya matahari dari Barat ke Timur
         
          Pintu pengampunan akan ditutup
         
          Dab'bat al-Ard akan keluar dari tanah & akan menandai muslim yang sebenar2nya
         
          Kabut selama 40 Hari akan mematikan semua orang beriman sejati shj mereka tidak perlu mengalami tanda2 kiamat lainnya
         
          Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerosakan
         
          Kemusnahan/runtuhnya Kabah
         
          Tulisan dalam Al-Quran akan lenyap
         
          Sangkakala akan ditiup pertama kalinya membuat semua makhluk hidup merasa bimbang dan ketakutan
         
          Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membuat semua makhluk hidup mati dan yg ketiga yang membuat setiap makhluk hidup bangkit kembali
         
          Nabi MUHAMMAD SAW telah bersabda:
          "Barang siapa yg mengingatkan ini kepada orang lain, akan Ku  buatkan tempat di syurga baginya pada hari penghakiman kelak"
         
          Allah berfirman :
          "jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari syurgaKu"
         
          Itulah yg dimaksud dajjal yg bermata satu:ertinya hanya memikirkan duniawi daripada akhirat.
          Kerugian meninggalkn solat:
          Subuh: Cahaya wajah akan pudar.
          Zuhur: Berkat pendapatan akan hilang.
          Asar: Kesihatan mulai terganggu.
          Maghrib: Pertolongan anak akan jauh di akhirat nanti.
          Isyak: Kedamaian dlm tidur sukar didapatkan.
         
          Sebarkan dgn ikhlas. tiada paksaan dalam agama..Niatkan ibadah(sebarkan ilmu walau 1 ayat)
         
          Nasihat Kubur: 
          Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah aku dengan TAHAJUD..
         
          Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan SILATURAHIM..
         
          Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca AL-QUR'AN..
         
          Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikan maka racunilah ia dengan amal SEDEKAH..
         
          Aku yg menyepitmu hingga hancur bila mana tidak solat bebaskan sempitan itu dengan SOLAT..
         
          Aku adalah tempat utk merendam dgn cairan yg amat menyakitkan mu, bebaskan rendaman itu dgn PUASA..
         
          Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka persiapkanlah jawapanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"..
        
          ✅Kirimkan ini semampumu dan seikhlasmu kepada sesama Muslim

Isnin, 7 Julai 2014

SIMKAD ALTEL #sayajual

Assalamualaikum semua.

Sini..sini..sini...ada produk baru nak syer.

Pada sesapa yang mencari simkad ALTEL bole berurusan dengan saya n cik abang sayammmm Isyar Rasyidi Ishak ;-)

Rm28 1GB sebulan..
Rm48 2 GB 1 bulan..
Rm15 500mb seminggu..

4G LTE plg pantas

Harga utk simkad yg paling mampu milik. Sekian. ;-)

Wasap/wechat/telegram/
019 5757 216

*GiVe aWay*

See You Again

...... Terima Kasih Di Atas Kunjungan Anda Semua ......
Segala Coretan dan Nukilan Adalah Hasil dan Hak Milik Dari Pemilik Blog ini " DeeAnie Blogspot " tetapi ada jugak yang terselit link dari google. Terima Kasih Bagi Yang Sudi Menjadi Followers dan Meninggalkan Jejak serta Komen.

"
hiduplah seperti lilin, menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain."