Sabtu, 14 Julai 2012

My Superior Kids

Assalamualaikum dan salam mesra.

Yes, the different characteristic!!!
done..!!

Ini adalah ayat yang sangat sesuai untuk anak-anak teruna sayangku sekelian. Walau pun baru 11 bulan memang dah sure dapat kesan sikap dan sifat mereka. Namun tak semestinya sikap dan sifat ini akan berkekalan. setiap hari adalah pembelajaran bagi mereka.

Ini kerana setiap bayi adalah unik dan setiap anak adalah tersendiri. Jadi tak perlu untuk membanding bandingkan mereka.. Jika tidak, ia hanya memudaratkan perasaan je. :)) bukan hanya perasaan ibu malah yg paling penting perasaan anak-anak. walau pun masih kecil namun dia tetap dpt merasakannya.
( haisy.....ayat buku dah mula kluaq dah ;p )

1st phase..
 > yes, adik aisy dah pandai berdikari secara fizikal- Ini maknanya dia mmg dah pandai menyuapkan makanan dengan baik tanpa comot ke dalam mulut yg mugil itu. Tak Comot maknanya bersesuaian tahap kebersihan umo 11 bulan oke. Dah pandai kutip food dr dlm pinggan or mangkuk secara kuantiti yg sesuai. Tak lagi mcm mula dulu yg pakai main jemput ja then trus masuk n tonyoh ja ;p

and 1 more is dah start pegang straw then sedut air vitegen dengan jayanya.

menjatuhkan barang dengan sengaja adalah taktik terbaru. sebabnya nak suruh org kutipkan kat dia. esspesially buang melalui pintu depan sbb ada pengadang paras dagu so dia boleh sesuka hati buang then buang and buang..fuhhh..adik please jgn buat lagi..langkah stop kan dia, ibu kena jegil mata dan cakap no!!! nanti barang2 rosak!!! dan dengan bangga senyuman pun dilemparkan ke ibu..

2nd phase...
>Buku- dan alhamdulillah untuk satu benda yg berharga ni, adik aisy mmg excited. Apa taknya setiap kali abang danial nk buat kerja and mengadap segala buku2 dia pon akan sebok p cari kat rak2 buku. then tgk and belek2 secara kasar dan sangat kasar :)) ni adalah tahap normal sbb keupayaan bayi berumur 11 bulan adalah seperti itu!
dan kegemaran adik aisy in NOMBOR. bila sebut "satu..dua..tiga..empat.. " dengan bersungguh sungguh jari tunjuk akan menuding ke arah chart yg ada kat dinding and point at numbers.. so sweet..

3rd phase...
> intertain - mungkin sbb nk blh kaki kot. dia akan hiburkan diri ngn memanjat sofa sesuka hati then bersandar n lepaskan tangan dan bertepuk tangan. Macam nk menunjuk nunjuk yg dia sudah boleh memanjat sofa tanpa bantuan ibu. kebolehan ini dah start since umo 9 mths + +. Jadi la ni smakin agresif cara memanjatnya. dah pandai amik toys then tolak n ikut transport bergerak..sgt comel.

4th phase....
> bercakap - yeah..vrroooomm...vroommm..brooommm..ni adalah bunyian bila ternampak car, motor,lorry or any transport.
ibu pon mcm dah berbunyi skit2..bercampur ngan bunyi vrooomm vroom sket..kikikii..setiap benda sy akan syer n terangkan satu persatu kat adik aisy. dan dia pon mcm paham ja.. komunikasi adalah sgt penting untk merangsang pertuturan bayi. Done!!

walau bagaimanapun berat badan hanya berjaya naik 300g sahaja.. dari 9.9kg kpd 10.2kg dalam umo 11bulan. Apa apa pun smoga anak anak ibu akan sentiasa beroleh kesihatan yg baik, perkembangan yg positif dan berupaya menjadi anak yg menyenangkan ibu dan abah. luv both of u much.

p/s : perkembangan bayi adalah bergantung kepada keadaan semasa lahir sama ada bayi pramatang atau cukup bulan.


resource : http://www.babycenter.com.my/stages/2110/


2 YOUR COMMENT... 8-):

syafisyifa' berkata...

betul ani xbuleh banding2kan anak2...wah adik aisy dh besaq...bijak lak tu.

D'aNie berkata...

Btul tu pejah, nnt berkecil hati n mmg mudah terasa smpai bila2..so kita bnding jgk tp dlm kuantiti yg sgt minimum demi kebaikan ja..
Bijak tahap umo dia la pejah..alhamdulillah

*GiVe aWay*

See You Again

...... Terima Kasih Di Atas Kunjungan Anda Semua ......
Segala Coretan dan Nukilan Adalah Hasil dan Hak Milik Dari Pemilik Blog ini " DeeAnie Blogspot " tetapi ada jugak yang terselit link dari google. Terima Kasih Bagi Yang Sudi Menjadi Followers dan Meninggalkan Jejak serta Komen.

"
hiduplah seperti lilin, menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain."